ZGŁOSZENIE ZGONU
Informacje ogólne, wymagane dokumenty
USC w Złejwsi Wielkiej zgodnie z właściwością miejscową rejestruje zgony osób zmarłych na ternie gminy Zławieś Wielka.
Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od chwili zgonu.
Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności:
1. małżonek lub dzieci zmarłego,
2. najbliżsi krewni lub powinowaci,
3. osoby zamieszkałe w lokalu, wktórym nastąpił zgon,
4. osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie sie o nim przekonały,
5. administrator domu, w którym nastąpił zgon.
Osoba zgłaszająca zgon winna przedłożyć kierownikowi USC:
- swój dokument tożasamości,
- wniosek o wydanie odpisów aktu zgonu,
- kartę zgonu,
- pozwolenie od prokuratora na pochowanie zwłok, jeżeli zgon nastąpił wskutek wypadku,
- dowód osobisty zmarłego,
- dowód osobisty jego małżonka, jeżeli zmarły, pozostawał w związku małżeńskim.
W miarę możliwości wskazane jest przedłożenie odpisu skróconego aktu
urodzenia zmarłego i odpisu skróconego aktu małżeństwa (jeżeli zmarły
pozostawał w związku małżeńskim).
Załatwienie formalności ułatwi podanie przez zgłaszającego:
- dokładnego czasu zgonu,
- imion i nazwisk rodowych rodziców zmarłego,
- jego stanu cywilnego, wykształcenia i dotychczasowego źródła utrzymania.
Urząd Stanu Cywilnego - pokój nr 15.
Opłaty
- trzy pierwsze odpisy skrócone aktu zgonu wydawane bezpośrednio po jego sporządzeniu wolne są od opłaty skarbowej,
Bezpośrednio po dokonaniu zgłoszenia.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29.09.1986r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 Nr 161, poz 1688)
- Ustawa a dnia 16.11.2006 o opłacie skarbowej (Dz. U z 2006 Nr 225 poz. 1635 z poź zm)