ZGŁOSZENIE ZGONU
Informacje ogólne, wymagane dokumenty
USC w Złejwsi Wielkiej zgodnie z właściwością miejscową rejestruje zgony osób zmarłych na ternie gminy Zławieś Wielka.
Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin od chwili zgonu.
Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności:
1. małżonek lub dzieci zmarłego,
2. najbliżsi krewni lub powinowaci,
3. osoby zamieszkałe w lokalu, wktórym nastąpił zgon,
4. osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie sie o nim przekonały,
5. administrator domu, w którym nastąpił zgon.
Osoba zgłaszająca zgon winna przedłożyć kierownikowi USC:
- swój dokument tożasamości,
- wniosek o wydanie odpisów aktu zgonu (druk nr 2),
- kartę zgonu,
- pozwolenie od prokuratora na pochowanie zwłok, jeżeli zgon nastąpił wskutek wypadku,
- dowód osobisty zmarłego,
- dowód osobisty jego małżonka, jeżeli zmarły, pozostawał w związku małżeńskim.
W miarę możliwości wskazane jest przedłożenie odpisu skróconego aktu urodzenia zmarłego i odpisu skróconego aktu małżeństwa (jeżeli zmarły pozostawał w związku małżeńskim).
Załatwienie formalności ułatwi podanie przez zgłaszającego:
- dokładnego czasu zgonu,
- imion i nazwisk rodowych rodziców zmarłego,
- jego stanu cywilnego, wykształcenia i dotychczasowego źródła utrzymania.
Urząd Stanu Cywilnego - pokój nr 15.
Opłaty
- 5 zł - znaczek skarbowy za wniosek (podanie) o wydanie odpisów aktu zgonu,
- trzy pierwsze odpisy skrócone aktu zgonu wydawane bezpośrednio po jego sporządzeniu wolne są od opłaty skarbowej,
- znaczki skarbowe nabywać można w kasie urzędu gminy - pokój nr 12.
Termin załatwienia sprawy
Bezpośrednio po dokonaniu zgłoszenia.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
- Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej.